irlandia-barka

Na następne wakacje wybierz się w rejs barką po Canal Grande i udaj się z Dublina do Shannon, aby odkryć wszystko, co Irlandia ma do zaoferowania. Możesz podziwiać przepiękną zieloną okolicę i urocze małe domki wzdłuż drogi wodnej, jednocześnie zanurzając się w jej ciekawej i zawiłej historii jako szlak handlowy, który pozwolił prosperować okolicznym miastom.

Długość i trasy

Canal Grande w Irlandii rozciąga się na 117 kilometrów. Przechodząc przez Leinster, płynie z Ringsend w Dublinie do portu Shannon w hrabstwie Offaly. To główna trasa, zbudowana w celu połączenia stolicy ze środkową częścią kraju. Droga wodna ma również inny bieg, który rozciąga się od Lowtown w Couty Kildare do rzeki Barrow w Athy. Istnieją również różne odgałęzienia, które łączą się z czterema innymi miastami, chociaż warto wspomnieć, że rejs barką prawdopodobnie będzie trzymał się głównej trasy.

Po drodze możesz podziwiać piękne widoki irlandzkich miast i wiosek z ich uroczymi domkami, podziwiając jednocześnie wiele mostów, które łukują się nad gładką wodą. Fauna i flora również pozostają nietknięte, z trawiastymi ścieżkami holowniczymi i bocznymi drogami wzdłuż drogi wodnej i dodającymi kultowej irlandzkiej wsi.

irlandia-grand-canale

Historia Canale Grande

Chociaż kanał był zamknięty dla ruchu handlowego w połowie XX wieku, od tego czasu został przywrócony do dawnej świetności i regularnie wita różnorodne rejsy łodzią i barkami. Wciąż zawiera oryginalne 43 zamki, z których pięć jest, z technicznego punktu widzenia, szczególnie interesujących, ponieważ są to zamki podwójne. Dawniej pozwalały one na szybsze poruszanie się ruchu, ponieważ dwie łodzie mogą przepływać jednocześnie i istnieje większa szansa na dotarcie do śluzy korzystnej dla Ciebie. Aby uczcić historię tego kanału, odnowiono również domki śluzy…

Relacje z The Guinness Factory

… A jaka to historia! Canal Grande odegrał kluczową rolę w powstaniu i rozwoju fabryki Guinnessa. W 1759 roku, dwa lata po rozpoczęciu budowy kanału, Arthur Guinness założył swój słynny browar. Dzięki drogom wodnym mógł transportować ciężkie ładunki potrzebnych mu surowców znacznie taniej i efektywniej niż transportem drogowym. Był to również idealny sposób na eksport gotowego produktu. Kiedy przechodzisz przez ósmą śluzę podczas rejsu barką, miej oczy szeroko otwarte na złoża filtracyjne Guinnessa, które są nadal używane przez firmę Arthur.

irlandia-spływ

Wpływ głodu

W pierwszej połowie XIX wieku gospodarka Irlandii zaczęła podupadać. Kiedy ludzie tracili pracę, Komisja Robót Publicznych zleciła im pracę nad utworzeniem kanału. To był udany program, dopóki nie zawiodły uprawy ziemniaków i nie wybuchł Wielki Głód. Praca musiała zostać wstrzymana, ponieważ pracy zaczęło brakować. Ostatecznie handel i handel na kanale podupadły, zwłaszcza że budowa kolei właśnie się rozpoczęła.

XX wieku Canal Grande stał się czymś w rodzaju wysypiska śmieci. Na szczęście w 1986 roku otrzymał zastrzyk finansowy, który miał na celu odmłodzenie kanału i przywrócenie mu dawnej świetności. Dziś ruch łodzi podczas rejsów barką wzrósł i tysiące ludzi może cieszyć się tą historyczną drogą wodną.

Paul Newman jest dyrektorem ds. Marketingu i systemów elektronicznych w European Waterways, najbardziej szanowanym brytyjskim organizatorze rejsów luksusowymi łodziami typu all-inclusive. Jako członek zespołu doświadczonych pasjonatów barowania, Paul jako pierwszy w kolejce poleca korzyści płynące z rejsu barką w wolnym tempie każdemu, kto szuka wyjątkowych wakacji.