Gdy zaczynamy biegać bądź biegamy, potrzebny jest nam odpowiedni sprzęt. Mówimy o butach.
Buty biegowe odgrywają naprawdę istotną rolę pod względem komfortu, długości biegu, kontuzji.
Dyskomfort może powodować
 
  • – but nieprzystosowany do warunków pogodowych np. deszcz
  • Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest but z GORE-TEX’em
  • – but nieprzewiewny w którym stopa się poci
  • – brak systemów dla pronatorów i pronatorów nadmiernych.
  • Najlepszym rozwiązaniem byłby but z systemem DuoMax, który kontroluję nadmierną pronację.
  • – brak systemów amortyzujących
  • Ewidentnie system pokroju Rearfoot GEL™ Cushioning System
  • – rzecz wiadoma to oczywiście wytrzymałość buta – pęknięta, zdarta podeszwa.
  • Zdecydowanie AHAR, AHAR+ – system zapobiegający zdarciu pięty oraz system SpEVA, który zapobiega pęknięciu podeszwy, daje lepszą amortyzację itp.
 
Jeśli zastanowimy się nad kontuzjami oraz dystansem, który pokonujemy biegając. Szukamy butów, które w znacznym stopniu przyczynią się do zmiany tego stanu rzeczy.
 
Na rynku jest kilka dominujących marek, tj., ASICS, Nike, Adidas, New Balance, Reebok.
Zaczynają się schody. Patrzymy pod kątem wypromowanej marki, ceny, opinii kolegów/koleżanek oraz internetu.
Nie mamy pewności czy kupimy dobry but, z którego będziemy zadowoleni.
W TV zobaczymy reklamę Nike, adidasa, Reeboka – światowa renoma, popularność.
Znani, przeciętni biegacze wybierają ASICS. Nie bez powodu.
 
W latach 70 w celu wypromowania filozofii firmy, według której najprostszą drogą do zdrowia i szczęścia jest sport, wybrano akronim ASICS, „Anima Sana in Corpore Sano”, czyli „w zdrowym ciele zdrowy duch”.
 
W latach 80. Wprowadzenie ASICS GEL Cuchioning System zrewolucjonizowało obuwie ASICS. Ten system amortyzacji ma możliwość pochłaniania wstrząsów poprzez rozpraszanie wstrząsu pionowego na płaszczyźnie poziomej.
 
W latach 90 firma ASICS wprowadziła liczne zaawansowane innowacje i stała się liderem technologicznym w branży.
 
Początek XXI w. Naukowcy nadal przesuwają granice wydajności, wygody i dopasowania obuwia. W roku 2007 kumulacja wysiłków firmy ASICS zaowocowała wprowadzeniem nowego modelu GEL-KINSEI, który został powszechnie uznany za najbardziej zaawansowany but do biegania, jaki kiedykolwiek stworzono.
 
DZISIAJ ASICS przoduje na światowym rynku sportów wyczynowych jako bezdyskusyjnie czołowa marka obuwia do biegania przeznaczonego zarówno dla profesjonalnych sportowców, jak i amatorów tego sportu.
Począwszy od zawodowych konkursów sportowych, poprzez igrzyska olimpijskie, po codzienne biegi po parku, biegacze wybierają obuwie ASICS, które zapewnia wygodę, wsparcie i wysoką jakość.
 

Biegi uliczne fakty i liczby

 
Maraton w Tokio – 2009r.
Biegacze wg noszonego obuwia:
 
ASICS 57,1%
Nike 11,3%
Adidas 10,6%
Mizunio 8,9%
New Balance 6,9%
 
Maraton w Hamburgu – 2010r.
Biegacze wg noszonego obuwia:
 
ASICS 40%
Nike 9%
Brooks 7%
Mizunio 4%
 
Maraton we Frankfurcie – 2010r.
Biegacze wg noszonego obuwia:
 
ASICS 38%
Nike 12%
Brooks 9%
Adidas 8%
Mizunio 7%
 
Dlaczego ASICS ?? ASICS opracował systemy, które zapobiegają temu co nam uprzykrza życie przy wykonywaniu ukochanego sportu.
 
I.G.S. – opracowany przez ASICS Impact Guidance System jest rozwiązaniem technicznym zastosowanym w budowie buta, dzięki któremu zachowana jest możliwość naturalnych ruchów stopy. I.G.S. ułatwia zchowanie naturalnego chodu. Ten rewolucyjny wieloskładnikowy system daje stopom swobodę, dzięki której możesz wykorzystać swój pełen potencjał sportowy. Zapewnia on obuwiu i stopom doskonałą możliwość współpracy przy bardziej ntauralnym ruchu od pięty do palców. Składniki systemu można podzielić na 3 fazy.
 
Faza 1: Kontakt – faza amortyzacji, w której stopa uderza o podłoże. W tej fazie stopę chroni Rearfoot GEL™ Cushioning System. Ten system silikonowej podeszwy łagodzi wstrząs, którego stopa doświadcza podczas uderzenia. System SpEVA zapewnia większe łągodznie wstrząsu, dłuższą wytrzymałość oraz lepsze odbicie w oczekiwaniu na kolejne uderzenie.
 
Faza 2: Środkowa faza podparcia – stopa w całości przylega do podłoża. W tej fazie zaawansowane technologie stabilizują stopę i przygotowują ją do przetaczanie. Technologai DuaMax™ o większej gęstości, znajdująca się w podeszwie środkowe, pomaga redukować efekty nadpornacji i usprawnia normaly ruch. System Asics Trusstic™ to element stabilizujący, który łączy tylną i przednią część buta i wzmacnia śródstopie. Technologia Dynamic Cradle™ zlokalizowana w podeszwie środkowej buta przygotowuje stopę do sprawnego odbicia.
 
Faza 3: Przetaczanie – pięta unosi się, a ciało przesuwa się do przodu. W tej końcowej fazie cyklu chodu stopa korzysta z Forefoot GEL™ Cushining System, który redukuje siłę i współdziała z rowkami w podeszwie w przedniej części buta, by usprawnić przetaczanie. Technologia Biomorphic Fit™ redukuje efekt odkształcania materiału i zapwenia większą wygodę i wydajność. DuoSOLE™, unikatowy produkt Asics w podeszwie zewnętrznej, gwarantuje lepszą elastyczność, przyczepność i niezwykłą lekkość.
 
Discrete Sole – Unikalna konstrukcja, zapewniająca najwyższe możliwości dopasowania, w której obszary tyłostopia i przedstopia są oddzielone od podeszwy środkowej, tworząc odrębne jednostki.
 
Asymmetrical Lacing – system sznurowania, który zapewnia naturalną budowę stopy zapewniając lepsze dopasowanie i mniejsze tarcie.
 
Inner Lock Lacing System – Innowacyjny system, który nie tylko zamyka cholewkę, lecz także ściąga dwie dodatkowe wkładki śródstopia, zapewniając zmniejszenie wewnętrznego poślizgu i lepsze podparcie stopy.
 
Discrete Eyestay Lacing – nowy system sznurowania wykorzystujący niezależnie ulokowane przelotki do sznurowadeł. Koncepcja ta ma na celu wyrównanie napięcia sznurowadeł na całej stopie, poprawę indywidualnego dopasowania cholewy, obniczęnie ryzyka obtarć i podniesienie komfortu użytkowania.
 
Biomorphic– technologia jest wykorzystana w cholewce w obszarach narażonych na największą deformację. Zapewnia to lepsze dopasowanie, komfort i mniejsze ryzyko kontuzji.
 
PHF – Dwie warstwy specjalnej, dopasowującej się do stopy pianki, umieszczone w zapiętku buta w celu osiągnięcia indywidualnego dopasowania i wyższego komfortu.
 
RhynoSkin® – Odporna na ścieranie skóra syntetyczna dodawana w miejscach cholewki w celu uniknięcia nadmiernego zużycia.
 
Lace Pocket – Element stosowany w Nordic Walking zabezpieczający sznurówki obuwia przed zaplątaniem.
 
 
 
Anti Gravel Tongue – specjalna konstrukcja języka w bucie zabezpieczająca przed przedostawaniem się kamyków lub gliny do wnętrza obuwia.
 
ComforDry sockliner – trzywarstwowa wkładka podeszwy, gwarantująca lepsze dopasowanie do stopy, szybszą regenerację podeszwy, optymalną cyrkulację powietrza i działająca antybakteryjnie.
 
Removable Sockliner – wkładka, która może być zmieniana w celach ortopedycznych. Doskonale dostosowuje się do kształtu stopy.
 
Gill Mesh – zupełnie nowa siatka, układana warstwowo w jednej czwartej części górnej cholewki buta. Efektywnie łapie powietrze przedostające się z zewnątrz i wpycha je do środka, dzięki czemu wspomaga wentylację i chłodzi stopę w nadzwyczajny sposób.
 
3M Reflective – odblaskowy materiał produkcji firmy 3M, wykorzystywany w celu zwiększenia widoczności i bezpieczeństwa w nocy.
 
Gore-Tex® – nieprzemakalna i oddychająca cholewka o konstrukcji chroniącej stopę przed ekstremalnymi warunkami pogodowymi.
 
Pguard – wzmocniony element gumowy dołączony do przedniej części podeszwy, zapewnia większą trwałość i ochronę przed urazem mechanicznym.
 
Combination Lasting – połączenie systemów Board Lasting w okolicy pięty oraz Slip Lasting w przedniej części stopy, w celu zapewnienia lepszej stabilizacji i komfortu użytkowania.
 
Board Lasting – górna część podeszwy zewnętrznej scalona jest z materiałową wstawką w tylniej części buta. Łączenie to wspomaga stabilność i wytrzymałość modelu.
 
Slip Lasting – niższa waga i większa elastyczność. Specjalna procedura łączenia cholewy z podeszwą środkową.
 
Californian Slip Lasting – górna część materiału została zszyta ze wstawką EVA i łączy się podeszwą środkową, w celu zapewnienia lepszej stabilizacji i komfort użwytkowania.
 
Racing Last – do budowy buta użyto specjalnego kopyta ASICS Racing.
 
Solyte – materiał amortyzujący, zapewniający niebywale niską wagę przy równoczesnym zwiększeniu sprężystości i trwałości.
 
SpEVA – nowy, bardzo lekki i trwały materiał podeszwy środkowej odgrywa znaczącą rolę wśród technologii ASICS. SpEVA podnosi komfort i polepsza amortyzację poprzez zastosowanie trzech różnych gęstości materiału: gęstość 45 dla wysokiej amortyzacji i elastyczności podeszwy, gęstość 55 dla większej sztywności i stabilności w celu zwiększenia tempa biegu, i gęstość 66 w celu zwiększenia sztywności tak, aby znimimalizować proces deformacji podeszwy. Materiał poprawia charakterystykę odbicia i obniża ryzyko pęknięcia podeswy środkowej.
 
DuoMax Support System – Właściwy dla ASICS system, który składa się z dwóch elementów podeszwy środkowej o różnym poziomie gęstości i wkomponowanych tak aby łatwo kontrolować nadmierną pronację.
 
Soft Top Duomax – kolejna generacja systemu DuoMax, dostarczająca zwiększonego komfortu i poprawiająca efektywność chodu.
 
Dynamic Cradle® – Wtryskiwany element podeszwy środkowejstosowany w obuwiu dla specyficznych typów
stopy w celu poprawienia procesu przetaczania buta oraz dopasowania.
 
Rearfoot GEL® – system amortyzujący ASICS Gel jest prawdopodobnie najbardziej znany spośród wszystkich technologii ASiCS. Aby dostarczyć wrażenia możliwie największej absorpcji wstrząsów, jednostki Gel zostały strategicznie ulokowane w środkowej części podeszwy buta. Do systemu amortyzującego ASICS Gel używa się różnych materiałów. W zależności od funkcji jednostki Gel zawierają silikon zamknięty w poliuretanowych kapsułkach . Kształt jednostek Gel także jest precyzyjnie projektowany w zależności od specyfiki funkcji i pozycji w podeszwie buta. System ten neutralizuje wstrząsy podczas fazy lądowania i przetaczania stopy wspierając proces chodu.
 
Forefoot GEL® – system amortyzujący ASICS Gel jest prawdopodobnie najbardziej znany spośród wszystkich technologii ASiCS. Aby dostarczyć wrażenia możliwie największej absorpcji wstrząsów, jednostki Gel zostały strategicznie ulokowane w środkowej części podeszwy buta. Do systemu amortyzującego ASICS Gel używa się różnych materiałów. W zależności od funkcji jednostki Gel zawierają silikon zamknięty w poliuretanowych kapsułkach . Kształt jednostek Gel także jest precyzyjnie projektowany w zależności od specyfiki funkcji i pozycji w podeszwie buta. System redukuje wstrząsw przedniej części buta.
 
Rearfoot and Forefoot GEL® – system amortyzujący ASICS Gel jest prawdopodobnie najbardziej znany spośród wszystkich technologii ASiCS. Aby dostarczyć wrażenia możliwie największej absorpcji wstrząsów, jednostki Gel zostały strategicznie ulokowane w środkowej części podeszwy buta. Do systemu amortyzującego ASICS Gel używa się różnych materiałów. W zależności od funkcji jednostki Gel zawierają silikon zamknięty w poliuretanowych kapsułkach . Kształt jednostek Gel także jest precyzyjnie projektowany w zależności od specyfiki funkcji i pozycji w podeszwie buta. Neutralizuje wstrząsy fazy lądowania i wybica, oraz wspiera proces chodu.
 
Solyte – nowy, bardzo lekki i trwały materiał podeszwy środkowe odgrywa znaczącą rolę wśród technologii ASICS. Solyte podności komfort i polepsza amortyzację poprzez zastosowanie trzech różnych gęstości materiału: gęstość 45 dla wysokiej amortyzacji i elastyczności podeszwy, gęstość 55 dla większej sztywności i stabilności w celu zwiększenia tempa biegu, i gęstość 66 w celu zwiększenia sztywności tak, aby zminimalizować proces deformacji podeszwy.
 
SpEVA – najwyższej jakości materiał podeszwy środkowej zapewniający lepszą sprężystość i zapobiegający pękaniu podeszwy.
 
Spacetrusstic – Zaawansowany system, który wypełnia miejsce pomiędzy systemem Trusstic a podeszwą środkową, podnosząc elastyczność podeszwy i efektywniejsze ruchy stopy.
 
Gender Specyfic Space Trusstic System – został zbudowany w różny sposób w modelach damskich i męskich. Technologia ta zajmuje więcej miejsca w modelach damskich, rozpoznaje normalnecyukliczne zmiany w kształcie łuku damskiej stopy i zezwala na kontrolowane odkształcanie buta w celu lepszego dpasowania.
 
Trussticsystem – ekologiczny komponent znajdujacy się pod częścią środkową podeszwy buta. Wspomaga kontrolę nadmiernej pronacji poprzez kombinację silnie wypoziomowanych warstw podeszwy środkowej. Obniża wagę całej konstrukcji podeszwy jednocześnie wzmacniając integralną strukurę buta.
 
DuoTruss – dodatkowe wsparcie łuku wzdłużnego stopy oraz zabezpieczenie naturalnych ruchów skrętnych w środkowej jej części; element o zróżnicowanej twardości jest bardziej miękki po bokach podeszwy a znacznie
twardszy w części środkowej.
 
Trail Sensor System – interaktywny system zapewniający stały powierzchniowy kontakt buta z nawierzchnią, bez względu na warunki terenowe.
 
Transition Sole – rewolucyjna konstrukcja podeszwy środkowej z zaokrągloną piętą i trzema elementami EVA
i SpEVA o różnych twardościach i umieszczonych w zróżnicowany sposób.
 
Gender Specyfic Forefoot Cushioning – warstwa wtryskiwanego i niezależnego kawałka materiału Solyte ulokowana w przedniej części podeszwy środkowej. W modelach damskich zastosowaną inną gęstość (48 stopni), bardziej delikatną w stosunku do stasowanej w modelach męskich (53 stopnie). Pozwala to na znaczne obniżenie wagi buta oraz poprawnieni komfortu i amortyzacji w przedniejczęści buta.
 
+3 Midsole – dodatkowa 3mm warstwa w podeszwie środkowej modeli damskich, zmniejsza napięcie ścięgna Achillesa.
 
10mm Heel Gradient – stosowany w obuwiu do piłki nożnej. 10mm różnica w poziomie podeszwy pomiędzy piętą a przednią częścią zapewnia najlepszą biomechaniczną pozycję stopy. Poprawia ruch do przodu oraz ogranicza obciążenie ścięgna Achillesa oraz mięśni nóg i pleców.
 
Propulsion plate – utwardzona płytka umieszczona w przedniej części buta, zapewniająca znacznie dynamiczniejszą fazę przetaczania i siłę napędową.
 
Rock Protection plate – specjalna budowa podeszwy zewnętrznej zapewniająca ochronę przed ostrymi krawędzimi podłoża.
 
AHR – Wysoce odporna na uszkodzenia i trwała guma używana jako gruba warstwa w miejscach narażonych na szczególne uszkodzenia. Zwiększa trwałość obuwia.
 
AHAR+ – cieńsza i lżejsza wersja AHAR. Umieszczana w strategicznych miejscach podeszwy zewnętrznej w celu zwiększenia trwałości przy utrzymaniu niskiej wagi.
 
DuoSole Outsole – Unikalna konstrukcja podeszwy, która zapewnia nadzwyczajne rozłożenie obciążenia, amortyzację i ukierunkowanie ruchu.
 
Magic Sole – wentylowana oraz preferowana podeszwa środkowa i zewnętrzna, umożliwia obniżenie wagi i intensyfikację wentylacji
 
Guidance Line – poprzecznie umieszczone, elastyczne rowki zwiększające efektywność chodu.
 
DuraSponge – podeszwa zewnętrzna AHR wykonana jest z pianki o wysokiej odporności na ścieranie. Zapewnia wysoką trwałość i komfort biegania.